نوروز یکی از کهنترین جشنهای به جا مانده از دوران باستان است. خاستگاه نوروز
در ایران باستان است و هنوز مردم مناطق مختلف فلات ایران نوروز را جشن میگیرند.
زمان برگزاری نوروز، در آغاز فصل بهار است. نوروز در ایران و افغانستان آغاز سال نو
محسوب میشود و در برخی دیگر از کشورها تعطیل رسمی است.
بنا به پیشنهاد جمهوری آذربایجان ،مجمع عمومی سازمان ملل در نشست ۴ اسفند
۱۳۸۸ (۲۳ فوریه ۲۰۱۰) ۲۱ ماه مارس را بهعنوان روز جهانی عید نوروز، با ریشهٔ
ایرانی بهرسمیت شناخت و آن را در تقویم خود جای داد. در متن به تصویب رسیده در
مجمع عمومی سازمان ملل، نوروز، جشنی با ریشه ایرانی که قدمتی بیش از ۳ هزار
سال دارد و امروزه بیش از ۳۰۰ میلیون نفر آن را جشن میگیرند توصیف شدهاست.
پیش از آن در تاریخ ۸ مهر ۱۳۸۸ خورشیدی، نوروز توسط سازمان علمی و فرهنگی
سازمان ملل متحد، به عنوان میراث غیر ملموس جهانی، به ثبت جهانی رسیدهبود. در
۷ فروردین ۱۳۸۹ نخستین دوره جشن جهانی نوروز در تهران برگزار شد و این شهر
به عنوان «دبیرخانهٔ نوروز» شناخته شد.
رسم افروختن آتش، از زمانهای کهن در مناطق نوروز متداول شده است. در ایران،
جمهوری آذربایجان و بخشهایی از افغانستان، این رسم بهصورت روشن کردن آتش در
شب آخرین چهارشنبه سال متداول است. این مراسم چهارشنبه سوری نام دارد.پریدن از
روی آتش در ایام نوروز در ترکمنستان نیز رایج است.
همچنین رسم افروختن آتش در بامداد نوروز بر پشت بامها در میان برخی از زرتشتیان
(از جمله در برخی از روستاهای یزد در ایران) مرسوم است.
سفرههای نوروزی
سفره هفت سین از سفرههای نوروزی است که در ایران، جمهوری آذربایجان و برخی از نقاط افغانستان رایج است.
سفرههای نوروزی یکی از آیینهای مشترک در مراسم نوروز در بین مردمی است
که نوروز را جشن میگیرند. در بسیاری از نقاط ایران، جمهوری آذربایجان و
برخی از نقاط افغانستان، سفره هفت سین پهن میشود. در این سفره هفت چیز قرار
میگیرد که با حرف سین آغاز شده باشد؛ مثل سرکه، سنجد، سمنو، سیب و... پهن
کردسفره هفت سین در ایران آداب و رسوم خاصی دارد. روی سفره آینه می گذارن
که نشانه روشنایی، شمع که نشانه نورو درخشش، یک کاسه آب که نشانه پاکی میباشد.
برای زیبایی سفره از سنبل استفاده میکنندو این جزء سینهای هفت سین به حساب نمیآید.
برای تزئین سفره از تخم مرغ رنگ شده استفاده میشود. بعد از ورودماهی قرمز از
چین به ایران از این ماهیهای کوچک جهت زیبایی سفره هفت سین استفاده میشود
همچنین بعد از ورود اسلام به ایران کتاب قرآن نیز بر روی سفره قرارداده میشود. تمامی
هفت سینی که چیده میشود یک معنی خاص را نیز به همراه دارند. مثلا سیب نماد زیبایی
وتن درستی است؛ سنجد به روایتی نماد عشق و محبت است؛ سبزه سرسبزی زندگی؛
سمنو برکت؛ سکه رزق و روزی؛ و سیر سمبل شفاو سلامتی است. در کابل و شهرهای
شمالی افغانستان، سفره هفت میوه متداول است. در این سفره، هفت میوه قرار میگیرد،
از جمله؛ کشکش سبز و سرخ، چار مغز، یادام، پسته، زرد آلو و سنجد. چیدن سفرهای
مشابه با استفاده از میوه خشک شده، در بین شیعیان پاکستان هم مرسوم است.
علاوه بر این، سفره هفت شین در میان زرتشتیان، و سفره هفت میم در برخی نقاط واقع
در استان فارس در ایران متداول است. در جمهوری آذربایجان نیز بدون توجه به عدد هفت،
بر روی سفرههای نوروزی خود، آجیل قرار میدهند.
یکی از متداولترین غذا هایی که به مناسبت نوروز پخته میشود، سمنو
(سمنک، سومنک، سوملک، سمنی، سمنه) است. این غذا با استفاده از جوانه گندم
تهیه میشود. در بیشتر کشورهایی که نوروز را جشن میگیرند، این غذا طبخ میشود.
در برخی از کشورها، پختن این غذا با آیینهای خاصی همراه است. زنان و دختران در
مناطق مختلف ایران، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان سمنو را بهصورت
دستهجمعی و گاه در طول شب میپزند و درهنگام پختن آن سرودهای مخصوصی میخوانند.
بهطور مثال در افغانستان در یکی از مشهورترین ترانهها، این بیت مکررا خوانده میشود:
پختن غذاهای دیگر نیز در نوروز مرسوم است. بهطور مثال در بخشهایی از ایران سبزی
پلو با ماهی، در ترکمنستان؛ نوروزبامه، در قزاقستان؛ اویقی آشار، در بخارا انواع
سمبوسه پخته میشود. بهطور کلی پختن غذاهای نوروزی در هر منطقهای که نوروز
جشن گرفته میشود مرسوم است و هر منطقهای غذاها و شیرینیهای مخصوص به
خود را دارد.
دید و بازدید عید یا عید دیدنی یکی از سنتهای نوروزی است که در بیشتر کشورهایی
که آن را جشن میگیرند، متداول است. در برخی از مناطق، یاد کردن از گذشتگان و
حاضر شدن بر مزار آنان در نوروز نیز رایج است.
برگزاری مسابقات ورزشی عمومی در معابر شهری و روستایی، یکی دیگر از آیینهایی
است که در برخی از کشورها به مناسبت نوروز برگزار میشود. در ترکمنستان،
مردان و زنان ترکمن، بازی ها و سرگرمیهای ویژهای از جمله سوارکاری،کشتی، پرش
برای گرفتن دستمال از بلندی و شطرنج برگزار میکنند. برپایی جنگ خروس و شاخزنی
قوچها از دیگر مراسمی است که در ترکمنستان برگزار میشود.
در استانهای شمالی افغانستان نیز مسابقات بزکشی به مناسبتهای مختلف از جمله
نوروز برگزار میشود.
مردم ایران روز سیزدهم فروردین، به مکانهای طبیعی مانند پارکها، باغها، جنگلها
و ماطق خارج از شهر میروند. این مراسم سیزده به در نام دارد. از کارهای رایج در
این جشن، گره زدن سبزه و گفتن دروغ سیزده است.مراسم سیزدهبهدر در مناطق
غربی افغانستان ازجمله شهر هرات نیز برگزار میشود. با وجودی که روز سیزدهم
فروردین در کشور افغانستان جزو تعطیلات رسمی نیست، اما مردم این مناطق برای
گردش در طبیعت، عملاً کسب و کار خود را تعطیل میکنند. مردم این منطقه همچنین
اولین چهار شنبه سال را نیز با گردش در طبیعت سپری میکنند.
علاوه بر این، ساکنان کابل در افغانستان، در طول دو هفته اول سال برای گردش به
همراه خانواده به مناطقی که در آنها گل ارغوان میروید، میروند.
یکی دیگر از آیینهای نوروز که در آسیای میانه و کشور تاجیکستان مرسوم است،
مراسم گل گردانی و بلبل خوانی است. گل گردانها از دره و تپه و دامنهٔ کوهها، گل چیده
و اهل دهستان خود را از پایان یافتن زمستان و فرا رسیدن عروس سال و آغاز کشت و
کار بهاری و آمدن نوروز مژده میدهند.
نوروز خوانی یا بهار خوانی یا نوروزی، گونهای از آواز خوانی است که در گذشته
در ایران رواج داشتهاست. در حال حاضر خاستگاه این گونه آواز خوانی بیشتر
در استانهای مازندران و گیلان است. در نوروز خوانی افرادی که به آنها نوروز خوان
گفته میشود پیش از آغاز فصل بهار به صورت دورهگردی به شهرها و روستاهای مختلف
میروند و اشعاری در مدح بهار یا با ذکر مفاهیم مذهبی به صورت بداهه یا از روی حافظه
میخوانند. این اشعار اکثرأ به زبانهای طبری و گیلکی میباشد. این اشعار بیشتر بصورت
ترجیع بند بوده و توسط یک یا چند شخص همزمان خوانده میشود.
نویسندگان و نظریه پردازانی نیز بودهاند که نوروز را آیینی ناپسند و مذموم میدانستند.
برخی روحانیون پس از انقلاب سال ۵۷ سعی در زدودن نوروز از تقویم ایران کردند.
مرتضی مطهری بزرگداشت چهارشنبه سوری را از آن «احمقها» میدانست، و آیین
نوروز را «ضد اسلام».آیتالله ابوالقسم خزعلی نیز گفت: «امیدوارم عیدغدیر
جای نوروز را بگیرد». پیشتر از این نیز امام محمد غزالی در کیمیای سعادت نوشته بود:
«... اظهار شعار گبران حرام است بلکه نوروز و سده باید مندرس شود و کسی نام آن نبرد...».
در دوران معاصر نیز برخی مسئولین جمهوری اسلامی ایران را متهم به تلاش در مذهبی
کردن نوروز کردهاند. آنها بطور نمونه به چنین گفتارهایی که سعی در تزویج مهدویت
با نوروز را دارد اشاره دارند:
نوروز روز آماده شدن برای تحقق حاکمیت الهی بر جهان است. همه ما باید نوروز را با همه خوبیهایش و پیامهایش که خلاصه در یک پیام است و آن پیام انتظار و استقبال از بهار بشریت و خرمی دوران یعنی حاکمیت آخرین ولی خدا، منجی موعود است را گرامی بداریم. |
عالی بود.